Aktualności

Dysleksja inspiruje do (nie)zwykłych działań!

Odsłony: 953

Dysleksja inspiruje do (nie)zwykłych działań!

      Od 5 do 11 października 2020 obchodziliśmy Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji z tej okazji o dysleksji słów kilka.

Jak działa dysleksja?

Nie od dziś wiadomo, że ludzie przetwarzają informacje na dwóch płaszczyznach: werbalnej czyli za pomocą słów oraz niewerbalnej czyli za pomocą znaków i symboli. Dysleksja powoduje, że podstawowym sposobem myślenia jest myślenie niewerbalne. Można powiedzieć, że dysleksja jest swojego rodzaju darem, który obdarza kreatywnością i myśleniem intuicyjnym. 

Mózg dyslektyka, jak i każdego z nas składa się z dwóch półkul. Lewa półkula odpowiada za język, myślenie analityczne, naukę, logikę, matematykę, a w konsekwencji także za czytanie. Prawa odpowiada za kreatywność, intuicje czy orientacje w przestrzeni. Dyslektycy częściej korzystają z prawej półkuli i płatu czołowego, co w konsekwencji powoduje utrudnione przetwarzanie tekstów czytanych.

     Każdy z poszczególnych „dysów” powoduje swoiste problemy w nauce. Dysleksja w znaczeniu węższym oznacza trudności w nauce czytania. Dziecko myli podobnie wyglądające litery (p, b, d), przestawia głoski, pomija sylaby, czyta początek wyrazu, resztę zgaduje, tempo czytania jest bardzo wolne. Dysgrafia polega na tym, że pisane litery są wielkie i niekształtne. Dziecko często wychodzi poza linie, myli podobnie wyglądające litery, opuszcza oraz przestawia litery i sylaby, jeden wyraz zapisuje na kilka sposobów, np. syja, szja, sja (szyja), i nie widzi różnicy. Dysortografia to brak umiejętności pisania pod względem poprawności ortograficznej, mimo znajomości zasad ortograficznych. Dziecko w jednym tekście pisze np. góra i gura i nie zauważa różnicy. Czwartym obszarem dysleksji może być dyskalkulia to zaburzenia w nauce matematyki, trudności w nazywaniu cyfr, zapisaniu znaków, cyfr i symboli, mylenie działań np. dziecko powinno podzielić a mnoży, chociaż widzi znak dzielenia.

Dzieciom dyslektycznym pomaga: 

·         Nauka polisensoryczna czyli taka, która angażuje wiele zmysłów. 

·         Stosowanie ćwiczeń grafomotorycznych doskonalących technikę pisania 

·         Prowadzenie słownika wyrazów trudnych 

·         Dostosowanie wymagań do praktycznych możliwości dziecka 

·         Stosowanie słowników ortograficznych 

·         Częste sprawdzanie zeszytów 

·         Stosowanie atrakcyjnych pomocy dydaktycznych 

·         Aranżowanie sytuacji pozwalających na doświadczanie sukcesu przez dziecko 

·         Otoczenie opieką i wsparciem 

POLECAMY RÓWNIEŻ PONIŻSZE LINKI oraz zachęcamy do zapoznania się z prezentacjami multimedialnymi na temat symptomów ryzyka dysleksji oraz praw ucznia.

Symptomy ryzyka dysleksji.ppt

Prawa uczniów z dysleksją.ppt

 

https://www.youtube.com/watch?v=GFJWpwJ03D8

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=UwxzJSKZIMM#menu

https://www.youtube.com/watch?v=GFJWpwJ03D8